Hänt i veckan

Cyklade förra lördagen, sen helgade jag sabbaten och insåg att en tuff vecka väntade på spinninghojen. Dubbla pass både på tisdag, onsdag och fredag. Dessutom mycket jobbflängande hit och dit. Vädret har ju dock mer lockat ut än in, denna vecka. Men lite cykelpendling blev det på onsdag, och en kort finåkningsrunda på torsdagen, mest föra kvickna till benen.
 
Vila var en bra grej i går lördag, eftersom vi laddade för konsert med Movits på Spira i Jönköping. Konserten var så go - grymt gung med Tom o Pelle.  Dom två var väl klart yngst, medan jag var bland de äldre. Det blev dock ganska sent innan vi kom i säng och jag hade ju tänkt att söndagscykla låååångt. Sov som en stock men vaknade som vanligt... kvart i sex. Lite tveksam var jag allt, men bara en halvtimme, sen hävdes benen över sängkanten. På hjul fem över sju, och alla pinaler hittades och kom på i rekordtid.
 
Den stora klungan uteblev idag, säkert på grund av vasaloppet. Konstigt eftersom det var torrmark ute. Tog dock en lite runda uppåt Läxarp till på egen hand, och hörde snart ett  högt djurläte. Visade sig vara första Tranan jag siktade - en ensam - annars brukar vi se  ett strävsamt par på ngn åker här o där. Fast lite längre fram på våren. Dom är mäktiga.
 
Rundan blev också mäktig, med relativ högt tempo från start, för min del. Henrik, Bama och jag, alla på cykelkrossar, nja min är väl den totala hybriden. Mitt gamla vinteråk, som reinkarnerat från stål-mtb, till racer, fast med cykelkrossdäck. Alltså 28 tumshjul.  Men den funkar perfekt.
 
Var på Spira förra veckan och åt och då fick min nygamla stålhoj följa med in. Från MTB till racer/CX.
 
Dryga fyra och en halv timme gnetade vi ihop den lilla trojkan, mest grusväg. För att lindra eventuella svackor hade jag laddat med en skvätt sött i flaskan, en banan och en flapjack.  Det var en slurk gammal saftglögg som blev spädd mer två delar vatten, men den funkade som bränsle, tog bananen på halva vägen och en liten tugga flapjack. Men det var tungt i benen sista milen hem. För första gången i år har jag Henrik-värk.
 
Lite O´Bama-care hade inte hjälpt, han är lika stark. Ett fysiskt fenomen som på tre år gått från att vara en total soffpotatis med kraftig övervikt, till att köra runt med huvudklungan i de flesta lopp han är med i, även rena tävlinglopp. IMPONERANDE. Men han lägger en del timmar på hojen, och en del vetenskap.  Nog bara på cykel det är möjligt att höja träningsdosen så mycket på så kort tid, utan att fysiken tar skada. Man blir ju inte en av stans  snabbaste maratonlöpare på tre år. Från noll till hundra. Inte en chans, då springer man sönder knäna/hälarna/ryggen eller nåt annat.
 
Den där Henrikvärken brukar vara undermedlet för min kommande storform. Hoppas det blir så även i år. Det trevliga är att vi inte bara snackar cykel o watt, eller snarare inget av det. Utan snattrar om allt annat. Högt som lågt. Jag brukar få Dagens Nyheters  viktigaste stoff klart för mig, eftersom H hinner läsa innan han åker, men sällan jag. Ska sanning fram så har mitt tidningsläsande minskat kraftigt sedan jag började hoja med regelbundet. Tyvärr.
 
Nåja, hann hem till sista kilometrarna av vasaloppet, och hade väl dryga 4,5 timmar under hjulen innan hemkomst. Utan att vara helt bortförklarad. Men nästan.

 
 
Blodtrycksmätningen förra veckan gick bra med mycket stabila värden runt 120/80. Vardagspuls runt 48-50, men en kväll när jag tydligen varvat ned ordentligt landade jag på 44.
 
Denna vecka blir lugnare med spinning, bara ordinarie två dubbelpass. Skönt.
 
Ha det!
 
 
 

2014-03-02






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: