Lördag långt o söndag lugnt.

Konstigt, när jag cyklar är det fortfarande frost o kallt. Igår morse rullade jag iväg 07.04 hemifrån och hann en liten kort tur till Kaxholmen i bra fart innan jag plockades upp av tre ryttare inne i Huskvarna och tillbaka samma väg och en snbbtur runt Landsjön - alltid lika fagert där ute. Skramlade nog ihop ca 5 mil innan det var dags att möta upp med vår komigånggrupp inför Vätterrundan som vi har på Friskis sedan tidigt i vintras. Det var 5 snabba mil och benen var rätt nöjda.

På dagens schema stod det långtur istället för den vanliga tisdagsturen. Jag hade annonserat minst 9 mil eller 4 timmar i sadeln. Det blev nästan både och. Färden tog åt Hakarp, Svarttorp, Vireda, Bunn, Ölmstad och så hem på gamla riksettan. Höll bra jämt tempo och det fanns krut kvar i benen hos många på slutet - kul. Det är ju ingen homogen grupp, men vi tog hand om varandra och nötte på klungkörningen, mest på enkelled. Åtta mil drygt hade vi på mätaren. Inte jag dock, för jag har inget och mäta med.

Vireda kyrka

Två tjejer och sex killar var vi som rullade iväg. Ja, egentligen en tjej till, men som inte varit med oss och tränat tidigare. Trots att vi tränat endast tre gånger ute tidigare, funkade gruppen bra, men nykomlingen hade inte koll på varken växlar, flaskor, väskor eller sin egen kapacitet. Vi är tydligen redan en rätt sammansvetsad grupp. Vi ska dock inte köra vätterrundan tillsammans, men vi försöker få dem att hitta andra lokala grupper att cykla och träna med.

För egen del var det en riktigt skön lördag, lite kort jakt på morgonkvisten, sedan 4 timmar lugn körning som tröttade så där skön skönt. Benen blir sömnigt trötta, inte urvridna trasor. Mer än sex timmar cykel. Väl i Jönköping hittade jag två bekanta cykelpågar - Joel från Sportson och Pro-Tour-Erik - som kom i kapp från Huskvarna och vi gjorde gemensam sak på Hovrättstorgets solsidade utekafé.

Erik o Joel

Eftermiddagen förflöt sedan som flyttkarl åt kompisar, men där tog krafterna helt slut. Som tur vad vankades flytt-pizza vid 4:a-snåret som vederkvickte rätt ner i knäna. Gött!

2013-04-29

Apelsinerna är fina

Har hört hur alla Mallorca-cyklister njutit av apelsiner som pallats här o där på ön. Konstigt, är de inte mogna o färdiga förrän nu alltså? Jag brukar äta apelsiner vid jul + någon månad till. Men även om jag inte åkte till Mallis och rivstartade våren på hojen, så har jag i alla fall fått omsmak på de spanska frukterna.

Det stämmer alltså, det är nu apelsinerna är som bäst, i alla fall de som finns på ICA i Huskvarna. Antagligen för att de har fått sitta på träden och mogna i fred i den tidiga vårsolen.

Sen har jag väl rivstartat våren även på hojen. Plus tio timmar div hojande förra veckan och denna vecka blir det väldigt mycket spinning, tack vare inhopp o extra pass. Till helgen drar vi ut på långcykling med vårt startuppgäng på Friskis, som ska åka vätterrundan för första gången. Tanken är ju att att vi ska köra minst tre timmar som en första långtur för att sakta bygga upp ben o rumpa.

Får se vad vi förmår i morgon torsdag, borde ju tampas mer i backarna, men skulle behöva en vilodag än bättre, tror jag, så att det kan bli drag till helgen igen.

Låt oss se!

2013-04-24

Först vinter sedan smak av sommar.

Halv åtta i morse var det fortfarande minusgrader, så det blev vintervantar a på. Men så fort solen ville värma blev det väl gott om fingrarna. Liten förtur innan uppslutning med stadens trötta harcykelklubb - La Lepre Stanca. Idag hade jag laddat med med lite mer mat i påsen: en perfekt snoppad banan och en Flap-Jack + lite svagt blandad citron/limesaft i flaskan. Var väl en 20-25 personer i den lite snabbare klungan i dag – mäktigt! Tog oss över Sandseryd, Angeredshestra, Bratteborg och Vaggeryd, runt sjön Fängen, Ödesstugu, Tenhult. Att efter fem timmar fortfarande ha krafter kvar kändes positivt. Tog mig på lätta ben uppför berget hem till Jöransberg. Mat gör susen. Femtimmarspassen har varit få denna vinter och korta vår, det sätter sina spår. Lite mera fart och lite fler + galna 3-4-timmarspass så är det fixat. Att spinna stenhårt två pass på fredagen, är lite väl destruktivt för benen inför helgen. Cyklar man sen ett pass ute på lördagen är man rätt sliten till söndagen. Men det är säker t bra träning, bara man får återhämta sig med en vilodag i veckan. TAck alla som gjorde det till en rolig dag

2013-04-21

Lördag en riktig skräpdag

Hm... Lördagen var vikt åt föreningsstädning åt kommunen med vår CISV-klubb som skickar barn och ungdomar över hela världen. Träfftid kl 10, mitt i lördagsträningen.

Som sagt det optimala cykellivet finns inte,  den bästa träningen är den som blir gjord. När alla satsade på 4-5 timmarstur - så även frun - tog jag en tidig runda, med avfärd kl 06.30; då var det ånyo vinter och de där tjocka vinterbrallorna kom fram igen. Tog sikte mellan grusranden och den frasiga frosten som på de små vägarna över höjderna mot Kaxholmen. Landsjön moturs visade sin allra vackraste sida, och det vill inte säga lite.

Raskade ihop två timmar och hann in till stan och heja på tåget som avgick kl 8 mot Västergötland. I morgon hoppas jag på sol igen och möjlighet att köra kortbent.

Städade gjorde vi på Mariebo så det är bara att hålla till godo Fredrik Mouchard och ni övriga som bebor denna vackra, och nystädade, del av Jönköping. Det blev en väldigt social städning och det är bra för barnen att se var skit det blir på en säsong.

Adios!

2013-04-20

Wow – vilken vecka!

Vilken vecka, ingen vår förrän sista dagen, men det har varit bra cykel ändå. Och ett par bra jobbmöten oxå.

När alla till höger o vänster åker till Mallis så får man väl inte vara sämre och växla upp också på hemmaplan, även om det inte blivit så många 5-6-timmarspass. Får satsa på kvalitet och vänja benen vid att cykla nästan varje dag i stället. Men va tusan kan vara mer kvalitet än kortbent, berg och hav + vinkande palmer???

Måndagen bjöd väl endast på lite cykelpendling fram o tillbaka till Jönköping Dagen var vikt för företagsbesök hos Crescent i Varberg. Kul att se hur de jobbar, med både racer och det vanliga sortimentet. Stålhojarna monteras ju o lackas i Varberg, medans racer o MTB bara ritas och utvecklas här hemma. Satt ned ett par timmar med deras produktchef Ulrik Bengtsson som berättade hur tillverkning och utveckling går till. Lärde mig mycket nytt. Dom satsar väldigt hårt inför nästa säsong på racer och Mtb, och faktiskt också på Triathlon. Det jag såg som var på väg ut till nästa år är riktigt läckert. Fick också en rundvandring i tillverkningen, lakeringen och hjullbyggarverkstan, där det står några riktigt kluriga maskiner skötta av några riktigt flinka fingrar.

Kanske är det aktuellt att skriva lite copy till nästa års broschyrer, får se hur de tänker. Dom jobbar med en byrå i Stockholm. Vore kul att ge cyklarna lite textuell kärlek.

Tisdagen bjöd på en hel del jobb och dubbelpass spinning över lunchen. Därefter jobb på byrån Fru Berg. På kvällskvisten var det också premiär ute för vår startaupp-grupp inför Vätterrundan som vi har på Friskis i Jönköping. Så det gällde att ladda om benen, men det är svårt efter svettig spinning, för det känns som hela kroppen är i obalans. Men jag åt o drack duktigt, så det blev en kvällstur på ca 2 timmar i mkt lungt tempo. Kul att se blickarna på dem som får susa fram i en snabb klunga för första gången. När solen föll blev det kallt och jag kände mig trött matt o slut... fick rädda mig hem med två Cheeseburgare på McD A6. Hade bara en tjuga i lilla slanglagarlådan.

Onsdag inga möten, mest hemma för att jobba o skjutsa till basketträning etc. Efter en lätt lunch på några kvarglömda påskprinskorvar och tre lätt stekta ägg klämde jag in ett lunchpass bestående av tre varv runt bonnarundan, med lite lekfulla intervaller i backarna och på den långa rakan från IKHP-dammen.

Torsdag lite mer trångt i schemat, men jag hann ändå klämma lite backe innan kidsen kom från skolan. Hade ett ett möte för sponsringsgruppen i CISV (kultur-organisationen ungarna åkte utomlands med i somras) hemma hos oss kl 18.00 som jag var tvungen att förbereda, men det blev knappa timmen hemma på Huskvarnaberget. Är betagen av serpentinerna i Ådalen denna vår...

Fredagsspinning på förmiddagen, med Ledarskapsuppföljning på Friskis. Fick godkänt. Två pass på raken är aldrig fel. Börjar hitta den lunken från förra våren. Vi gjorde en schysst paj till kvällen innan TV-titt med barnen.
Hann också spela pingis med Pelle som vill spela varje kväll helst. Börjar bli flink nu, med snabba forhand.

Lördagen hade ju annonserat lite skramligt väder, men det höll upp även om det var kladdigt på vägen. Jern-Henrik och jag slog följe på en klassisk grustur mot Gränna och runt Östanå, Ölmstad, Siringe, Skärstad, Kaxholmen, Läxarp och Huskvarna för min del. Fredagens spinning satt kvar i benen men efter nån timma var det OK. Hade på något märkligt vis fått med mig två högerhandskar ut i garaget och hann inte gå in igen i det tysta sovande huset halv 8 för att leta. Det gick ändå. Känns ju som man har två vänsterben också när man cyklar med J-H. Klarade mig på en banan, vatten och ett fikon. Utan att gå tom på vägen hem. Tre timmar cirka. Gött.

Söndag. Frågan var ju om man alls skulle cykla idag, men jag vaknade tidigt och gled iväg för att ev möta Henrik o Joel på Sportson kl 8. Rullade redan kl 7 och hann valsa runt lite i stan innan. Om benen var sega igår, var det inget mot idag, efter två timmar var dom fortfarande grusigt yrvakna. Vi missade mötet  med La Lepre Stanca kl 9 som kulle åka mot Bunn mm, så vi satte av på en smärtsam jakt genom Jönköping och hann i fatt dem först i Huskvarna. Tog några tunga förningar där och tänkte väl mest rulla med till Kaxholmen o sen ta vägen hem. Men sällskapet var kul och vi var säkert 20 pers som rullade runt i kedja, så både jag o Henrik bestämde oss att följa med hela vägen.

Fikastopp var annonserat till Lekeryd, och dit är det en bra bit, men redan i Bunn började jag tvivla på om jag överhuvudtaget skulle klara mig dit. Började bli betänkligt snurrigt i skallen, o sur i benen så fort det bar uppför minsta lilla. Tack o lov var det fler som tog det lugnt i backarna. Började snegla på allas flaskor och fantisera om all god saft som kunde skvalpa runt där. Själv hade jag ätit min enda banan redan i Huskvarna och vattnet i flaskan var drucket. En liten hemgjord energikaka hade jag klämt i Bunn, men den hade ingen nämnvärd effekt. Frukosten strax efter kl 6 kändes vääääldigt avlägsen... Börjar bli dagt att äta den stora varianten nu om man ska orka vara med o leka. Nu var klockan snart halv 12, så det var hög tid för lunch.

Har aldrig blivit så glad att se Svarttorps kyrktorn. Hade stått över en del förningar när jag med sista klungan rullade in vid kiosken i Lekeryd, knappa milen senare. Nu var synfältet väldigt smaaaaalt.... Gick rätt in o köpte en halv liter Cola och två Dajm. Detta hade direkt effekt. Snicksnackade lite med diverse folk och färden skulle nu fortsätta mot Tenhult. Jag tog dock den tråkiga, men raka vägen hem till Huskvarna. Nu var benen som nystöpta (nja...) och jag snurrad hem i stadig fart (nåja). Det är väl 9 km hem därifrån. Att vara så nära och klättra på den berömda väggen så långt hemmifrån är lite kusligt. Men Henrik hade mig under uppsikt mesta delen av vägen, tack! Själv hade han inte ätit ngt. För stel som han var om fingrarna hade han alla sina två fikon kvar i fickan. Hur gör han pojkvaskern?

Det är väl bara att summera, en grym träningsvecka är till ända. Efter en vinter med klen uteträning pga sköldkörtelklabbet, var det skönt att få lite vinterdistans. Men nu skall det väll ändå vara vår, så man kan lägga de långa vinterbrallorna på hyllan? Ca 15-16 timmar cykel/spinning denna vecka är inte illa. Händer inte ofta. Som tre dagar på Mallorca....

Adios!

2013-04-14

Dubbel harjakt i morse

Det optimala träningslivet finns inte. En timme sent mötte jag solen kl 10, efter att ha fixat iväg sonen på basketträning. Tänkte slå ihjäl ca två timmar tills det var dags att hämta honom igen. Drog norr ut mot Kaxholmen och såg färska cykelspår i väg/saltdammet. Men inga cyklister. Visste dock att ett större gäng troligen cyklat häråt med start kl 9 från Jönköping. Någonstans borde jag möta dem.

Drog på ut mot Skärstad och då siktade jag en gul väst på mycket långt håll, men jag gnetade mig ifatt. Som väntat var det "De trötta hararna" som var på väg till Gränna glasbruk för fikastopp. Jag hängde med där men snek inte på ngn bulle utan nöjde mig med vindkylt vatten. Deras långsammare grupp fick några minuters försprång och vi snicksnackade lite till, sedan bar det av hemåt. Men redan efter ngn kilometer fick vi punka. Osolidariskt betämde jag mig för att mata på hemåt ensam i den skeva motvinden. Och det dröjde ända tills Kaxholmen innan jag kom ifatt den långsammare gruppen.

Från Gotland i höstas.

Det blev lite kortare än planerat, men ändå längre än ett kort pass. Två timmar tempo helt enkelt. Benen är vakna, men det kommer bli en tuff vår att få dem riktigt fintrimmade, det är helt klart. Men det finns chans. Frågan är vad det kommer kosta?

Imorgon åker jag till Crescent-fabriken i Varberg för att se om vi kan fortsätta samarbetet med bloggande och andra cykelrelaterade uppdrag. Min nya Crescent-racer från i höstas funkar utmärkt, men fick tillbaka den gamla-gamla slitna sadeln igen från den förra. Kändes skönt.

2013-04-07

Fasta – som efter en lång dag i sadeln.

Har gruvat mig för den här tarmundersökningen som ska gå av stapeln idag fredag morgon, dels för jag inte fått äta sen i går morse, dels för att jag ska få något lugnande så jag blir snurrig i skallen. Gillar inte det. Är nog den ende som inte blivit sövd vid fotledsoperation....

Fastan går över förväntan, känns inte konstigare än timmarna efter en lång dag i sadeln. Går och suger på en söt karamell och dricker mycket vatten. Adrenalinkänslan fick jag innan sista frukost i form av lite bergstugg i Huskvarnas egna serpentiner i går morse. När alla andra drar till Mallis o solar o glassar i kort-kort får man hålla i.

Fredagens tunga spinnpass är utauktionerat, så det får bli en vilodag i dag. Frågan är hur känslan är i morgonbitti. Om ben o huvud e me för lite långdistans.

Behöver komma igång med lite låååånga långturer nu. Väldigt sent nu.

Men fasta kanske man ska ägna sig mer åt, det pratas ju om dess hälsobringande effekter. Nu på morgonen känner jag mig hur pigg som helst. Brukar ju träna på fastande mage. Men inte tom...

Jag är avis på alla Mallis-resenärer så klart, men det väntar många fina turer närmaste halvåret. Var så säker.
 I folkmunn i Skåne kallas Mallorca för Mallåkra; lite kul tycker jag.

Pro Tour 2012

2013-04-05

Påskpisk i "alla fall".

Familjen Hallgren tillbringar nästan alltid påsken på Hven mitt i Öresund. Så även detta år. Nu var det ju inte våren vi mötte här nere som brukligt är, men cykla kan man ju som bekant göra ändå. Havet ser ju till att det inte blir 10 minus som hemma.

Långfredagen bjöd på lite lidande redan hemma i Jönköping, med en timmes utecykling + ett spinnpass på Friskis i fullsatt lokal. Så jag tog passagerarsätet ned till Landskrona. Kände mig rätt sliten i benen efter en hård vecka, men det fick bli lite cykling på påskafton i alla fall.

Men även här bjöd vädret på minus och nyfallen kallsnö som yrde om däcken på min helstela mtb. Tog det lite fösiktigt för att komma igång, men efter en halvtimme vaknade benen och det fick bli standardrunda med backintervaller i alla backar upp från havsnivå. Det blir 8 stycken branta "fall" som dessa backar kallas lokalt.
Med lite slöcyklande hit o dit på ön blev det nästan 2 timmar på fastande mage.

Igår söndag cyklade Malin i stället och jag fick lite fart på store pöjlken och vi sprang en runda på ön. Kallt i motvinden, men oändligt vackert.

Måndag vaknade jag med grannens tupp och var bestämd att ge allt under helst två timmar och så blev det. Först 7 varv i åkerbacken upp till fyren, sedan alla "fall" igen, i full fart, fullt tryck och det höll nästan hela vägen. Hade med mig en räddnings-banan i fickan och den fick jag mosa

i mig efter en och en halv timme. Annars brukar det gå bra att köra hårt en dryg timme utan frukost.

Nu efter känns det riktigt tomt i benen. På ett sätt som det är svårt att åstadkomma på så kort tid annars. Ger mig själv Väl godkänt.  Skulle ju behöva några femtimmarspass nu med det har inte ens jag huvud att fixa på en så begränsad yta som Hven. Kort och hårt sitter aldrig fel. Så är det!