Riktig hösttur

Nedvarvningen fortsätter....  Mina spinningpass avklarade som planerat denna vecka, lite lugnare än i våras utan att det är medvetet, men man kan inte gå fullt hela tiden.

Har åkt skateboard hela 4 gånger i veckan, även om de t varit korta pass på ca en timme. Kul. Det behövs inte åkas så mycket förrän känslan börjar återvända. I fredags åkte vi ända in i solnedgången, tills det blev så mörkt att det inte gick att se ngt alls.

Från i våras.

Idag söndag blev det dock en tidig hösttur på hojen. Rullade ut på fin-mtb:n  vid 8-snåret, utan skärmar i lynnigt väder med blåst och småregn. Henrik und Henrik mötte upp i Huskvarna och sedan plockade vi upp riddar-Gurra en timme senare. Gick lugnt och beskedligt, varken åt eller drack på tre timmar. Och så småningom drällde solen fram mellan molnen. Tackar vi för, den värmer ännu.

Krämade på lite extra hem i medvinden, men var inte helt slut för det. Gött.

Hade vilodag i går lördag, men det blev en kort löptur med storpöjken Primus. Var mysigt. Sprang en lång bit i takt och höll varandra om axlarna. Han är ungefär samma längd som jag - just nu. Om några månader är det väl lite annat. Han växer så det sprakar just nu. Ska se om det kan bli en god vana i höst och vinter. Att springa, alltså.

Adios!

2012-09-30

Löven leker följa John.

Hösten drar i bromsen - på cykeln alltså!

Efter en riktigt grym cykelsäsong som började redan innan jul förra året, är det dags att varva ner lite, dra ner på intesiteten, sänka farten. Neeeej inte sluta cykla men hitta en annan lunk.

Lägga på de tjockare däcken, ha med sig lite mindre att äta, vatten i flaskan - den ena och enda! Först och främst är jag nöjd med att inte varit sjuk, förkyld eller influensad på hela året (låt det komma nu). Inga skador, förutom ett lite ömmande vänsterknä när jag kört som tyngst. Men detta är borta sedan en dryg vecka helt.

Tog säsongen första löppass i lördags och det känns i cykelfiléerna, även idag onsdag. Får ta anpassningen successivt. Ska försöka väcka min 16-åring samtidigt. Han säger att han ska cykla halvvättern nästa år, så vi får börja från grunden...

Kommer nog gå oroväckade snabbt att köra om far sin antar jag.

Framförallt ska jag försöka åka lite skateboard nu innan hösten klär betongparken med sura löv. Har faktiskt åkt två dagar i rad nu.

Bild från i våras.

Blir vädret fint i helgen blir det en tur på racern till, annars mtb eller vintercykel. Det viktiga är att inte sluta cykla, utan hålla i gång benen regelbundet. Jobbpendla är perfekt, men jag gör inte det regelbundet tyvärr längre.

Kanske skate i kväll igen...

2012-09-26

Gute-gott

Gotland 360 avklarat och detta lopp är precis så annorlunda och kul och långt som alla säger. Fantastisk valuta för pengarna jämfört med snabbfilen på VR. Depå var tredje mil med massor av goa lokala tilltugg, hambakat o hemsaftat. Rejäl lunch. Massor med cykelklungor i alla farter. Totalt 260 pers i år. Ett ovanligt lopp eftersom det är väldigt många tjejer som är på startlinjen - en tredjedel ungefär.

Till kvällen vankas helgrillat lamm, vin, öl och massor av cykelljug. Och passande nog hade vi vårt nattkvarter i just Ljugarn detta år, precis mitt på efter 18 mil. Jag och några hugade skarvade i 3 mil på Fårö på lördagen så det blev en 390 istället.

Det fanns lite olika startgrupper att välja mellan i starten ut från Visby och jag dristade mig till att ställa mig med + 35-gänget (gällde även åldern). Med kraftig medvind susade vi fram i långt över 40 knyck norrut. Tre skåningar från Åstorps CK höll ångan uppe och ökade tempot hela tiden. Gick lite väl fort för att vara njutningscykling. Men dessa herrar ville också till Fårö så vi slog följe. Tror vi var 8-10 pers som hann med 10.30 båten till Fårö.

Där väntar den mest säregna natur man kan tänka sig, utmed den vindpinade kusten. Till och med stenarna på stranden verkar plågade. Växtligheten vågar inte titta upp förrän ett par hundra meter in från stranden. Lauterhorn och Digerhuvud, smaka namnen. En "nära-döden-upplevelse" om man ska se det ur Bergmanskt perspektiv. En av de vackraste platser jag satt min fot på.

Ingen depå på Fårö, men väl i Fårösund, där vi alltså kom förbi tvenne gånger. Sedan bar det av mot Slite golfbana för lunch; ca 4 mil utan en enda depå - skandal!!! Nu skavde vi av oss alla medföljande och det var bara jag och Åstorp kvar, och jag var nog fräschast i benen innan lunch.

Det blev ett ganska långt stopp, ca en timme, och efter detta vaknade inte mina ben ordentligt. Men resten av gänget var hur pigga som helst. Så jag fick slita för att bara hänga bakpå. Men med spelemän och utsökt laxpizza förblev humöret på topp ända till Ljugarn. Kvällen avslutades med en reggae-konsert där vi fick mjuka upp benen igen innan sänggång. Perfekt.

Söndagen började med att en motoriserad drakflygare ledsagade oss ut ur Ljugarn - var skulle detta hända om inte på Gotland. Cyklade nu med min fru och Karin och Ola som vi sällskapat med till Gotland. Vi fick slita rätt friskt i motvinden söderut, men med bra disciplin i klungan höll vi ändå 28-29-tempo. Lite lekstuga blev det dock eftersom varje depå annonserades med en 300-metersskylt. Och det var många som vill spänna vaderna. Men denna dag fanns en anonym protour-vinnare i leden. No mercy.

Efter Hoburgen väntade dock andra bullar - både bildligt och bokstavligt. Nu tog vi fart norrut igen mot Visby. Fick hålla tempo för vi hade en båt att passa vid halv fem, men det var inga problem, vi hann även duscha/bada. Jag valde hamnbassängen i stället för ködusch. Däremot missade vi sista måltiden. Fick bli båtmat istället.

Gotland 360 i 2013 års tappning tänker vi dock inte missa. Skulle vara otroligt kul att få med ett stort gäng Jönköpingscyklister och njutningscykla. En värdig avslutning på säsongen.

Min nya Crescent funkade fin fint - känns som en glidarhoj, men ändå lätt o snabb.
Tack Sportson o Crescent!

Runt Hoburgen var det lite motvindigt. Malin i samspråk med F. Engels själv.

Kattlunds gård har en lada från 1200-talet som inte gått av för hackor - otroligt vacker.
Självklart depå där, med saffranspannkaka!!!

Jo, det fanns bananer oxå, om man ville ha mer traditionell cykelkost. Jo, det är jag.

Brian från Skåne och Åstorps CK höll farten i snabbklungan, men vi stannade i varje depå och lät oss väl smaka.

Uppställning innan start i Visby hamn. Starter var en riddare till häst som tog språng utmed ringmuren. Var annars händer detta?

Snyggt ekiperat ekipage.

Så här vackert är det runt Hoburgen, där vi passerade i söndags strax för lunch. Men vi hann med en depå längst ner också. Fin medvind hem till Visby och hamnen.

2012-09-20

05.45 lördag

Konstigt, start "redan" kl 8!!!!
Väldigt tidigt, därför måste vi gå upp kl halv 6 tycker alla...

Folk borde lära sig gå upp o cykla tidigt hela året, så vore det inget problem.
Och alla lopp borde starta kl 8 om ni frågade mig.

Vädret bra, men blåsigt.

Så här ser rutten ut för dagen:

2012-09-15

Gotland 360 - imorgon rulla vi iväg.

Haft en lite slappedag i Visby idag, med lite flanerande och butikskollande. Allt för att bli ännu mer avslappnade inför Sveriges goaste motionslopp.

Gott för att det är så mysigt avslappnad stämning, ingen tidtagning, ingen stress i snabbklungan, tätt med depåer där alla stannar. Gott för att det inte serveras någon blaskig sportdryck, utan bara hemgjorde grejer från Gotland goaste. Gott för att det blir riktig dunderfest på kvällen till dag två, med helstekt lamm, safranspannkaka, vin och gotlandsdricke.

Blir bara ett flaskställ imorgon liten flaska, ska banne mig stanna på alla depåer, som kompensation för alla icke-stopp på Vättern. Rullar ut med min splirrans nya Crescent Giga, men lite modifierade komponenter. Inte Crescents värsting, men den snyggaste i mina ögon. Svart o vit mest. Vägde in på 7,3 kg hos Sportson utan pedaler, mer än ett kilo lättare än i ursprungligt skick.

Det enda som känns lite skakigt är hjulen, som är lite skeva o konstiga efter krocken förra måndagen. Provcyklade en timme på Visbys kullerstenar i dag för att skaka runt lite. Det verkade hålla. Det är ju trots allt Shimano.

Hoppas på en tur till Fårö imorgon, vi får se hur långt vi kommer. Övernattning o fest är i Ljugarn på östkusten. Totalt lite drygt 20 mil. Gött.

s  Racer utanför domkyrkan i Visby.

2012-09-14

Söndag – 3 timmar med fin fart!

Kakakakallt i morse, bara 3 grader på tempen kl 7.  Lite höstigt, lite mulet, men lovat sol.
Kränga på sig långben lockade inte, och gjorde att jag var lite försenad till möte med Henrik & Henrik. Gled ut mot Gränna på lite mindre vägar och mestadels grus hem.

Eftersom min racer står på verkstan med knäckt ram och skeva hjul, fick det bli mtb med schwalbe-slicks.
Rudelius hade tagit sin vinter-cross för att sympatisera med mitt fordon. Och det var inga problem att hänga med. Jo, i början gick det lite fort innan jag var varm i kläderna. Tar alltid en timme innan jag är på känns det som i bland.

Tre timmar exakt var jag ute, en banan och halv flaska vatten gick åt. Känns bra när man kommer hem och har brännt lite, utan att häva kolhydater. Och är rejält trött. Men inte dödförklarad.
Ja, det kändes höstigt/vintrigt/vårigt på många sätt.

I veckan blir det lite strid på kniven att få ihop en ny hoj, ska förska få ordning på den Crescentracer som jag haft hängande på Sportson Jönköping, sedan innan Vätterrundan. Ska byta lite delar från min gamla, bl. a. mina långa vevarmar (175 mm)

På torsdag kväll drar vi till Gotland för två, tre dagars cykling. Gotland 360 hägrar. Det var två år sedan - ska bli kul!!! Hoppas på värdet!

2012-09-09

Den gröna får sitta på ett halvår till.

Det blev en skön avslutning på Jönköpings lokala Pro Tour i kväll. Den gröna tröja var ju redan säkrad sedan ett par veckor och man kunde attakera lite mer huvudlöst, vilket jag gillar. Lite mer Joe Dalton liksom.

Efter sommaren har det varit ganska tufft. Gurra "Milkman" har satt press på mig vareviga onsdag så då har jag fått vara lite mer beräknande än vad jag egentligen är med min cykling. Det ska vara lekskola. Förrförra onsdagen krigade vi så hårt att det var målfoto på två plattspurter - men vi tog var sin.

Är lite förvånad att de gamla gubbenen är så snabba. Tackar mina seniorspinnare för det, tungt och långsamt ska det vara.

Nästa vecka blir det Pro Tour-avslutning på Matvarufabriken med mat o cykeltjat kl 18.30. Alla välkomna

Benen känns fortfarande OK men cykeln var sig inte lik i kväll sedan min "car & tar taste" i måndags. Vänster sadelstag har fått sig en rejäl bonk, där den vita Saaben körde undan bakhjulet.  Fälgarna hade Sportson vackert riktat upp, men det hjälpte inte för både fram och bak har fäljbanan fått bucklor som rycker o drar när man lägger an bromsarna lite medelhårt. Synd.

Det är sköra instrument dom där hjulen, och jag körde  hårt in i en sån där hög betongkant med framhjulet och bakhjulet kasade o krasade  mot asfalten sidledes så däck o slang krängde av.  På nått konsigt sätt höll jag mig på cykeln ända fram till den höga trottoaren och jag voltade och landade på fötter bredvid cykeln. En liten skråma på fotknölen endast. Puh!

Den unge föraren blev helt paralyserad, rädd och ångerfull. Fick skjuts ned till Sportson, men behövde nästan hålla ratten åt honom. Dags att plocka ner den nya Crescenthojen jag har hängande i taket på Sportson.