Gute-gott

 
Gotland 360 avklarat och detta lopp är precis så annorlunda och kul och långt som alla säger. Fantastisk valuta för pengarna jämfört med snabbfilen på VR. Depå var tredje mil med massor av goa lokala tilltugg, hambakat o hemsaftat. Rejäl lunch. Massor med cykelklungor i alla farter. Totalt 260 pers i år. Ett ovanligt lopp eftersom det är väldigt många tjejer som är på startlinjen - en tredjedel ungefär.
 
Till kvällen vankas helgrillat lamm, vin, öl och massor av cykelljug. Och passande nog hade vi vårt nattkvarter i just Ljugarn detta år, precis mitt på efter 18 mil. Jag och några hugade skarvade i 3 mil på Fårö på lördagen så det blev en 390 istället.
 
Det fanns lite olika startgrupper att välja mellan i starten ut från Visby och jag dristade mig till att ställa mig med + 35-gänget (gällde även åldern). Med kraftig medvind susade vi fram i långt över 40 knyck norrut. Tre skåningar från Åstorps CK höll ångan uppe och ökade tempot hela tiden. Gick lite väl fort för att vara njutningscykling. Men dessa herrar ville också till Fårö så vi slog följe. Tror vi var 8-10 pers som hann med 10.30 båten till Fårö.
 
Där väntar den mest säregna natur man kan tänka sig, utmed den vindpinade kusten. Till och med stenarna på stranden verkar plågade. Växtligheten vågar inte titta upp förrän ett par hundra meter in från stranden. Lauterhorn och Digerhuvud, smaka namnen. En "nära-döden-upplevelse" om man ska se det ur Bergmanskt perspektiv. En av de vackraste platser jag satt min fot på.
 
 
Ingen depå på Fårö, men väl i Fårösund, där vi alltså kom förbi tvenne gånger. Sedan bar det av mot Slite golfbana för lunch; ca 4 mil utan en enda depå - skandal!!! Nu skavde vi av oss alla medföljande och det var bara jag och Åstorp kvar, och jag var nog fräschast i benen innan lunch.
 
Det blev ett ganska långt stopp, ca en timme, och efter detta vaknade inte mina ben ordentligt. Men resten av gänget var hur pigga som helst. Så jag fick slita för att bara hänga bakpå. Men med spelemän och utsökt laxpizza förblev humöret på topp ända till Ljugarn. Kvällen avslutades med en reggae-konsert där vi fick mjuka upp benen igen innan sänggång. Perfekt.
 
Söndagen började med att en motoriserad drakflygare ledsagade oss ut ur Ljugarn - var skulle detta hända om inte på Gotland. Cyklade nu med min fru och Karin och Ola som vi sällskapat med till Gotland. Vi fick slita rätt friskt i motvinden söderut, men med bra disciplin i klungan höll vi ändå 28-29-tempo. Lite lekstuga blev det dock eftersom varje depå annonserades med en 300-metersskylt. Och det var många som vill spänna vaderna. Men denna dag fanns en anonym protour-vinnare i leden. No mercy.
 
Efter Hoburgen väntade dock andra bullar - både bildligt och bokstavligt. Nu tog vi fart norrut igen mot Visby. Fick hålla tempo för vi hade en båt att passa vid halv fem, men det var inga problem, vi hann även duscha/bada. Jag valde hamnbassängen i stället för ködusch. Däremot missade vi sista måltiden. Fick bli båtmat istället.
 
Gotland 360 i 2013 års tappning tänker vi dock inte missa. Skulle vara otroligt kul att få med ett stort gäng Jönköpingscyklister och njutningscykla. En värdig avslutning på säsongen.
 
Min nya Crescent funkade fin fint - känns som en glidarhoj, men ändå lätt o snabb.
Tack Sportson o Crescent!
 
 
Runt Hoburgen var det lite motvindigt. Malin i samspråk med F. Engels själv.
 
 
Kattlunds gård har en lada från 1200-talet som inte gått av för hackor - otroligt vacker.
Självklart depå där, med saffranspannkaka!!!
 
Jo, det fanns bananer oxå, om man ville ha mer traditionell cykelkost. Jo, det är jag.



Brian från Skåne och Åstorps CK höll farten i snabbklungan, men vi stannade i varje depå och lät oss väl smaka.

 
Uppställning innan start i Visby hamn. Starter var en riddare till häst som tog språng utmed ringmuren. Var annars händer detta?
 
Snyggt ekiperat ekipage.
 
 
Så här vackert är det runt Hoburgen, där vi passerade i söndags strax för lunch. Men vi hann med en depå längst ner också. Fin medvind hem till Visby och hamnen.
 

2012-09-20




Jejje PE

Får jag följa mä (nästa gång)?! :)

2012-09-22 00:00:41


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: