En månad sen...

På julafton sprang jag en timme innan frukost - i Skåne. Sedan dess har det varken blivit sprunget ellet cyklat. Lite försiktigt spinning med mina seniorer. Allt annat inställt.

Gick till vårdcentralen en vecka in på nya året för att jag hade ont, inte i halsen, utan på utsidan. Öm under struphuvudet, seg o långsam i största allmänhet. Jo, mycket riktigt hade jag förhöjda sköldkörtelväden och trolig inflamation i densamma. Ordinerades ipren, vilket jag tuggat i veckorna två och värken o stelheten i halsen har gett med sig. Men har känt mig seg trots allt med lite lätt höjd puls.

I söndags kom killandet i hosthalsen tillbaka och jag har toppat formen med en rejäl förkylning ovanpå allt. Det var så allt började innan jul. En förkylning som kom smygande och försvann smygande. Problemet var kanske att den aldrig riktigt försvann innan jag började springa o spinna veckan före jul.

Brukar skryta med att jag inte varit sjuk på nästan två år. Men nu har jag fått allt på en gång, med ränta o straffavgift. Börjar känna mig rätt missmodig, dels för träningens skull, men också för att vintern bara rinner iväg utan att vi hinner åka skidor/snowboard, nu när det äntlgen finns snö i backarna.

Om inte kroppen kommer på rätsidan innan februari är slut, får det bli schack och kanske skateboard jag satsar på denna säsong.

Sista veckan har jag inte heller kunnat gå lunchpromenad, vilket funkat tidigare veckor.

Blä, skit, fan – va trött jag blir på det här!

2013-01-25

Livet före döden, men bakom styret – 2012

Har fått påstötningar om att det är dags att avhandla gångna cykelårets absoluta höjdpunkter. Förra åters "best of the best" väckte tydligen en del munterhet.

Kan bara helt allmänt konstatera att 2012 var mitt absolut bästa år på cykeln. Frisk hela året, inte en antydan till förkylning ens. Bra träning hela vintern, med blandad kompot. Kul räcercykling i alla /farter/sällskap/distanser när våren kom. VR blev inte ett kraftprov, utan en kvittering på att allt varit perfekt innan. Efter mina ambitioner vill säga.

Håll till godo:

Årets resa
Hm.... Det blev ingen utlandsresa i år som de två tidigare åren. Det måste vi ändra på 2013. Resan till Gotland i mitten av september var väl så långt bort vi kom i år. Två dagars söndagscykling i ett landskap där kulturspåren står som spön i backen. Där man lutar cykeln mot runstenar eller skeppssättningar i depåerna, och mumsar saffranspannkaka.  Men i och för sig ska jag inte glömma att vi cyklade både i Berlin och på Rügen. Det var mer "hobby" men väldigt kul. Berlin var hur cykelvänligt som helst, även om det inte kändes så vid första påseende.

Depå vid Kattlunds medeltida lada.

Malin o Karl Marx vid Hoburgen

Årets fälttåg
Hade fördel av att denna vår få till en 4-5 riktiga långturer (+20 mil). Brukar ju sällan cykla längre än 3-4 timmar. Men i år blev det några minnesvärda fälttåg i både Väster- och Östergötland. Den kanske mest minnesvärda inkluderade den alltid gladlynte Henrik Johansson, som för ovanlighetens skull inte var upphovsman till just denna långrunda.  En ljummen majmorgon tog vi hel enkelt och cyklade de 6-7 milen upp till Tranås för att delta i Sommen Runt (ca 12 mil). (Trots upprop på Cykellistan.se var det ingen annan som nappade.) Efter väl förrättat värv och varv runt denna sjö, cyklade vi hem igen - självklart inte samma väg.  Kommentarerna från dem som var på väg hem med bil piggade upp, men det gjorde inte vägen hem kortare. Benen inkasserade väl runt 25-26 mil den dagen.

Årets måttstock - igen
Ja, du Bernt, vet inte vad jag ska säga.... Har inte sett dig mattas någon gång detta år heller. I stället för att leka Pro Tour på onsdagar körde du mördarintervaller med Bjarnegård o Burger-Christer. Men sen dök ni upp på de olika tempoetapperna. Som vanligt brukar jag lite skämtsamt säga att är man nästan lika snabb som Bernt är man i bra form. Jag fick kvittot på första tempot i våras, en futtig sekund efter Bernt bara. Stort för en liten man som jag.  Men hur skulle det gå till hösten, när vi fått konsolidera formen? Fan, då blir man frånåkt med 15 sekunder på en mil och samma bana. Grymt Bernt. Tack!

Bernt in action.

Årets kvinna
Tveklöst min fru, som dels låter mig cykla tidiga mornar och förmiddagar hela långa våren (och fortsätter så även i år...). Men som även cyklar mycket själv och tog sig runt vättern i allra jävligaste väder detta år. Hon fick tre mil torrt, och jag tre mil blött, men inget regn. Till och med Jern-Henrik vände i Vadstena och åkte tillbaka till Motala. Sedan klämde hon i med Gotland360 i september, med ganska lite distansträning. 36 mil på två dagar är inte gjort i en handvändning. Tack Malin.

Årets tränarskalle
Förra året kallade jag honom "årets julstjärna" för att han laddade upp o toppade formen mot jul. Skrev något om att om han kunde behålla suget hela våren skulle han bli hur snabb som helst. Och det gjorde han!!! Christer Liljegren har cyklat o cyklat o cyklat o cyklat o cyklat - på tvären o brädden, upp o ner, överallt och jämt. Tillsammans med Bern och Niklas Bjarnegård fick han erbjudande om att cykla med Värnamo Cykelklubb runt Vättern, men dom klarade inte att komma under 7 timmar dock. Fina 7.13 tror jag det blev och han var med o drog hela vägen. Snabbaste motionären på både korta o långa cykelvasan; drog själv hela sin klunga i bägge loppen. Till och med i backarna, som tidigare varit hans svaghet har han visat styrka. Inga problem att hänga med på Hammarrundans sex mördarvarv uppför Flahultsbacken. Och detta var ett av de snabbaste åren i mannaminne. Träning ger färdighet.

Årets sensation
Året har bjudit på många nya upplevelser på hojen, vackra vägar, vacker natur, starka ben, trötta ben, tomma blickar och goa leenden. Det kanske mest sensationella inträffade på väg hem från Sommen Runt med kanske två mil kvar. Henrik drar i handbromsen för att vi ska stanna (händer sällan) han ser sliten o hålögd ut (händer aldrig) och han tar upp en GEL (händer aldrig) som han fått av ngn omtänksam medcyklist innan vi lämnade Tranås. Denna drar han i sig på stående fot. Tror det var "fikonhandlarns" första någonsin.

Årets initiativ
Jönköping egen Protour som drogs igång av tillbakaflyttande Erik Abrahamsson, efter boråsisk förebild blev ju  hur kul som helst. Att varje onsdag leka skiten ur sig själv och andra i spurter, backattacker, tempo och varvlopp blev ju bara så mycket roligare än vad man kunde drömt om. Enkel organisation, ja visst, men det hade inte blivit av utan Erik, Henrik, Chrille och Gurra. Hoppas på repris, med en bana även öster om Jönköping.

Jag, Gurra, Helena, Erik.

Årets tröja
Jag kan ju inte låta bli att skryta med min gröna spurttröja som erövrades under säsongens Protour. Henrik brukar påpeka att jag har bra kraft i benen när det handlar om kortare sträckor, men att det skulle räcka för att plocka hem den gröna tröjan blev en överraskning. Gurra gjorde ju allt för att ta såväl rosa, grönt och prickigt, men jag fick vara lite taktisk på slutet och köra bara för grönt. Tackar också Erik A för fina uppdrag i JCK-trängseln. Nästa år blir det tuffare.

Årets krock
En ny bekantskap i klungan detta år har varit Bama (vet knappt vad han heter på riktigt... jo Fredrik Rostedt.) Cyklar med stadens "Trötta harar" – La lepre Sanca. På väg ner från Taberg en sensommardag krockade han med en bil som genade i en kurva på väg upp. Cykeln blev totalmos, och hans cyklande medharar var övertygade om att hans sista stund var kommen. Otäckt var ordet. Men han klarade sig möbultad o blåslagen, men utan frakturer. Mirakulöst.

För egen del var jag i september i närkontakt med en bil upp på A6 som slog undan bakhjulet och knäckte sadelstaget på cykeln. På något lustigt vis höll jag mig upprätt åkande på framhjulet rätt in i trottoarkanten. Hjul o cykel knusade, men jag hel. Tack Länsförsäkringar för smidigt agerande. Det är bra att vara "Förmånskund".

Årets justitiemord
Är absolut ingen anhängare av doping, utom möjligen rödbetning... Men att diska Lance A på livstid från allt idrottande, är ju lite väl skevt. I DN hade de en uppställning över de sista 50 årens tourvinnare och bara 9 har aldrig åkt fast för doping. De flesta hjältar från förr har haft skägget i syltburken, men ingen av dem har blivit av med sina titlar, jo Contador. Lance har ju faktiskt inte åkt fast som aktiv, även om bevisen i efterhand säkert är överväldigande. Det är ju liksom inte han som uppfunnit dopingen i sporten. Den har ju odlats i hundra år med knaprande o sörplande av alla till buds stående stimulantia, helst i en mysigt kombinerad dekokt. Free Lance now!

Årets lättnad
Bama som sagt, första gången vi cyklade hårt tillsammans var på Sommen runt. Urstark, uthållig och dragvillig hela rundan runt.  Men det kanske mest sensationella är att han enligt egen utsago cyklat av sig 75 kilo de senaste två åren. Annan kosthållning och motion har fått honom att minska mer än min egen totalvikt. Imponerande! Starka ben måsta han ju haft sedan innan då, kan man tänka.

Umbras longas, Henrik

Årets leende
Man blir bara så glad, när man en tidig morgon möter hans bländvita leende, som skiner ikapp med de vita brillorna. Det är väl hemligheten att vara på fötter två timmar innan någon annan som väcker leendet. Att få se morgonrodnaden över Kaxholmen, se daggen blixtra i diket i Siringe. Se det där som bara morgonen ser. Eller att cykla den där grusvägen som ingen annan vågar sig in på utann mtb. I år tog Henrik Johansson med mig till sitt kära västergötland – Svearikets vagga. Som en resa med Hans Villius själv. Varje sten o by fick liv o mening. Här fyllde jag på i historieboken, samtidigt som benen blev tommare o slakare. Snabbfika på platåberget Ållerberg 330 meter över havet gjorde att jag orkade nästan hem. Men i Mullsjö fick det bli ett extra stopp – en cola för mig, ett halv fikon för Henke. Tack för inspirationen även i år. Nästa år blir det ännu mer räcer-grus.

2013-01-06

Skitslut.... på året.

Kära dagbok,

Har inte skrivit här på länge märker jag, och kanske någon annan också.
Grym fart i slutet av året, med många katolger som skulle vara färdiga innan jul. Konstigt att företag gör kataloger i dessa tider, det är ju så omodernt....

Hade kommit in i bra flyt med simning, spinning, springning innan en låååååångsamt smyyyyygande förkylning satte lite käppar i hjulet och där har de suttit som sladdriga ekrar och gjort jullovet till en riktigt dålig träningsperiod, när det brukar bli tvärt om.

Har ju inte varit förkyld det minsta på nästan två år, och tog väl för givet att detta skulle glida över snabbt. Lite väl sugen på träning hängde jag med stadens triathleter på deras intervallöpning. Brukar alltid träffa på dem när jag skjutsar Pelle till sitt simhopp på torsdagar. Även om jag inte körde alla intevaller - uppför Rosenlundsbacken - så kanske det var lite väl tufft (hängde dock bra med i tempot). Hybrisen höll i sig även dagen därpå då jag körde cirkelfys på Friskis o Svettis med "morgonpojkarna". Med ett följande spinnpass för sista gången innan jul. Inget dubbelpass dock...

Sen har julen i skåne böljat fram o tillbaka, med tafatta försök att springa och förtränga en bihåleinflamation. Två barnlediga dagar på Hven skulle väl gör susen?
Icke sa Nicke, två dagar före nyåret vände sig magen fullständigt ut o in, med bönfallning framför Gustafsbergaren.

Nu sitter det onda kvar som en kramp runt halsen - på utsidan - med stelhet och ömhet. Lite lätt förhöjd puls i viloläge - ca 60-65 i stället för 45-50. Allmän seghet.

Var hos vårdcentralen i fredags (4/1) och läkaren konstaterade en trolig sköldkörtel inflamation. Får provsvar på onsdag. Kan vara ett segt tillfrisknande om det är så. Men det kan också gå på ett par veckor. Har inte fått ondare i halsen de senaste dagarna, snarare tvärt om.

Förbud att träna har jag inte fått, men det ska gå lungt till, så igår cyklade jag till Kaxholmen o tillbaka för att få igång benen lite grand. Skönt,  men seeeeegt.

Har fått förfrågan om när min årliga cykelkrönika kommer så det börjar väl bli dags att summera 2012 så här sex dagar in på det nya året. Men det får bli i ett nytt inlägg.