Inte lätt men kul...

Upptäckte häromdagen att det kraskade o högg i mina lager i framhjulen, otäckt.

Detta är inget ovanligt i cykelbranschen, även rätt dyra hjul gör det - även när de är nya. Håll hjulet i axlarna och veva i gång  så känner man i fingertopparna att det inte rullar rent. Kanske inte spelar någon roll för hastigheten, när det kommer belastning på. Men orsaken tror jag är alla dessa öppna lösa lagerbanor som ska smörjas och dras exakt. Kanske är jag lager-hypokondriker sedan min skateboardtid. Får utslag när jag hör rasslande skateboards fortfarande. (Har gett grannungarna gamla SKF för få att tyst på gatan.)


Det här är jag en vacker dag i Tranås i början av 80-talet. Foto: Martin Willners


I skatebranschen övergav man öppna lösa kulor någon gång på 70-talet. Men i den konservativa cykelbranschen omhuldas denna lösning fortfarande. Viktskäl anges ofta, men det köper jag inte på standard-cyklar.

I mina (tunga) hjul sitter riktiga förseglade maskinkullager som när de är friska rullar helt utan några kraskande hugg. Till för ett par dagar sedan...  Har aldrig bytt dem, men det gick lätt som en plätt med lite hjälp av Berner på Sportson i Jönköping. Det var egentligen bara ett som var kass, men båda byttes - kostade bara en hundring styck. Nu sitter det dessutom SKF i framhjulet. Känns tryggt... men de är väl gjorda i Taiwan dessa också, kan jag tänka.

Nu kan jag inte skylla på lagren om jag inte klara mig under 8 timmar på VR om  tre veckor. Men hittar nog något annat i så fall.

2010-05-27






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: