Söndagsbikt.

I går lördag blev det vila, lite ofrivillgt, för jag tänkte att jag skulle skippa tidig morgontur, och köra ett kortare pass på eftermiddagen, men livet blir sällan som man tänkt sig. I alla fall inte träningslivet. Ta tillfället om och när det uppenbarar sig. Vänta inte, då är det bättre att köra dubbla pass i stället....
 
Jag och stora pöjken ägnade eftermiddagen åt att dra fram lite mindre stockar från skogen som ska sågas till ved inför nästa eldningssäsong i kaminen. Lite styrketräning dock.

 
I dag söndag var det dock bättre timing. Stack klocka sju redan, och körde CX:en runt lite på IKHP först för att sedan se om jag stötte på några kändisar. Hade inte bestämt med någon, och H hade redan svängt iväg åt Malmbäckhållet till, visade det sig. Men tur på en-man-hand är inte dumt det heller. Skarvade på med tre varv uppför sandbankarna från östsidan.
 
Sen tänkte jag pröva stigarna på Bondberget, men det blev slitigare än jag räknat med, för växellådan saknar ju litet drev fram och det var väl brant uppför på stigen som börjar bredvid Egnahems-planen. Dessutom har vän av ordningen lagt ut stockar här o där som käppar i hjulen för oss cyklister.  Finns inga skyltar som säger att man inte får cykla - inga jag sett i alla fall - men jag har hört att folk kan vara rätt irriterade. Så jag tog det överdrivet lugnt vid alla möten, så fick jag sköna igångdrag istället.
 
   Sandbankarna med frost i frasigt gräs.
 
Irrade runt en del, och slank ut på den långa smala och rätt knixiga gröna eller gula leden som går halvvägs bort till Tenhult.  Vackert, och ganska tekniskt, men det märks att cykeln har skogen i blodet för den uppför sig exemplariskt.
 
Skramlade ihop knappa tre timmar med en blandning av njutning och hård gnuggning uppför, ungefär som jag brukar köra, när jag är ensam. Eller i alla fal brukade köra. Har blivit bättre de senaste åren på att jobba i längre drag på platten även när jag kör själv. Variation skadar inte. Det gäller att inte vänja benen vid något, utan variera sig med nya typer av kurer. Vilket är väldigt lätt att säga, men svårare att uppfylla i verkligheten.
 
Veckan som kommer bjuder säkert på något gott också. Åt alla med förstånd att ta vara på det.
 

2014-03-16






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: