Soff-cykling + cykel-kakor

Igår tog jag mig rätten att inte cykla. Första dan den här veckan faktiskt. I lördagskväll hade vi fest för vår kompis Malin (inte min fru) som fyllde 40 för några veckor sedan. Den sista av oss i gänget som passerat 40-strecket. 6 vuxna o 7 barn höll i gång hemma hos oss fram till kl 1. Eftersom jag hade stigit upp kl 6 så var jag rättmätigt trött och låg i sängen till halv 10. Både Nässjörundans 8 mil och rampbygget här i kvarteret cancellerades. Vi skyller på regn i båda fallen...



Efter ett par timmars i ordningplockande och bilbanskörning med barnen tog jag plats i soffan och skulle kolla de sista milen av Girot; egentligen inte OK om man inte cyklat själv. Måste dock somnat till i soffan precis innan mål för jag vaknade i något slags snurra-runt-Le Mans-lopp med bilar. Cykel är roligast i verkligheten. Bilbana också....

Förra veckan tränade jag på ganska bra och effektivt mellan olika kund- och lunchmöten, barnskjuts, o matlganing. Måndag: Vilade mest, men cyklade och hämtade bilen på fruns jobb, söndagens 5-timmarscykling kändes. Tisdag: klämde  två timmar naturliga intervaller på morgonen. Onsdag: tempo fram o tillbaka till Jönköping. Torsdag: tre timmar backe. Fredag: lugn lunchpendling till Jönköping o hem. Lördag: en timme hårt + en timme socialcykling. 8-9 timmar totalt. Inte så illa för en 44-åring i 3-barnsklassen. Farten är på väg, efter många om o men.

Idag måndag har det utlovats sol igen, om så blir ska jag klämma av två timmar runt lunch. Därefter ska jag med vår store grabb Primus till tandregleringen. Självklart tar vi cykeln dit. Bra nedcykling, eller uppcykling beroende på om jag hunnit vara ute.

Energikakorna
Om någon undrar vad jag la i dom där energikakorna jag klabbade ihop i onsdags, kommer ett ungefärligt recept här. Det är nämligen svårt att säga innan, beror på vad som finns hemma. Jag vrappade in dem i smörpapper igår och nu ser det mer ut som illegalt godis från Colombia, maskerat med cocos-flingor.



Recept:
3 dl Grädde
3-4 dl Sirap
100-150 g. mörk choklad (ju ädlare desto bättre)
2 dl russin
2 dl müsli
1 dl hackade nötter/mandel (hassel fanns hemma)
1 tsk salt
1/2 kopp kaffe

Basen är som du märker en slags knäck-cola-variant som får koka några timmar på svag värme innan ingredienserna snurras ner och ut på en smord plåt för att plattas ut och skäras i små munsbitar. Brukar försöka äta en varannan mil på Vätterrundan. Smälter snabbt i munnen utan tugg och det går att andas/flåsa samtidigt. Nya ingredienser för i år är kaffe och salt. Får se vad det kan göra - bäst att pröva dem innan på något långlopp.

Håll fingrarna i styr,  för dom blir goda som godis, så det är lätt att okynnesäta även "off the bike".

Lycka till!

2010-05-10






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: