Två månader kvar

Oavsett vilken ambition du har, oavsett vilken tid du siktar på runt sjön, så är det inte så många veckor kvar att spela med innan Vätternrundan nu. Det gäller att klämma in så mycket cykel som möjligt nu. Helt enkelt att stuva in en bit till i livspusslet. Men gör det smart, du behöver inte köra tiomilarundor var och varannan dag. Vem hinner med det, om man inte är elitcyklist?

Cykla så ofta du kan till och från jobbet, ta en runda med någon extramil, och kör så hårt det går med lite intervall-karaktär, allt efter hur vägen ser ut. Själv kör jag alltid på hårt i uppförsbackarna så att pulsen slår i taket och ”ångloksflåset” inträder. Kontinuitet är viktigare kvantitet – även när det gäller VR och 30 mil. Långrundan tar du på helgen, 3-4 timmar. Det är de korta hårda passen som tränar hjärtat, kroppens viktigaste muskel när det gäller all konditionsidrott.

 

Själv ser jag mig som ganska seriös cykelmotionär, som försöker hålla i gång hela året, utan att parkera cykeln nån längre tid. Men utan att rasera familjelivet. Samtidigt är jag inte den som mäter, räknar, väger allt som har med cykeln att göra. Ingen hastighetsmätare alltså, heller ingen pulsmätare. Jag håller i runda slängar reda på hur många timmar och mil jag cyklat i veckan, då räcker det med klocka. Sen kör jag hårda veckor och lugna veckor. Känner jag mig sliten, tar jag en vilodag även om det är sol en lördag förmiddag. Allt mätande skulle bara stressa mig.

 

Hela april blir nog en hård vecka eftersom säsongen började sent. Vi hörs igen, det finns mycket att prata om när det gäller cykel och Vätternrundan.

2010-04-24






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: