En hel månad kvar!

Massor av tid att cykla på... Både ja och nej kanske.
Nu är goda råd dyra kan man tro, men det är ganska enkelt året runt – även nu: JUST DO IT!

Väggmålning på Friskis i Huskvarna av Gunder Höög, Gränna

Visst finns forfarande chansen att göra VR till en behaglig resa även om du inte tränat mycket hittills. Viktigast är att vänja rumpan vid att sitta och nöta sadel länge. Tveka inte en sekund, skaffa cykelbrallor direkt och cykla minst 2 timmar i idag, och så 4 på lördag och tre på söndag. Det är en bra chockterapi för ändan.

Oavsett vilken ambition du har så gäller det att cykla så mycket som möjligt och smidigast är ju att klara av det till och från jobbet och lägga till någon timme på hemvägen för volymen. Känns benen seeeega en dag (eller rumpan), vila då från hojen och simma 2000 meter i stället. Själv klarar jag bara 1000 m - men jag plaskar mest, men det är skönt för benen. Hjärtat har sällan träningsvärk.
Är du inte väldigt van att springa ska du nog inte börja alternera med löpning så här sent, det kan ställa till det i filéerna i onödan.

Variera cyklingen, lite längre och hårdare ett par dagar i veckan, kort och intervallbetonat där imellan. På helgen slänger du in någon riktigt lång lugn runda minst 4-5 timmar. Glöm bara inte att äta o dricka så att du inte går torr o tom. Eller stanna o unna dig en mormorsfika, så cyklar du lätt tre timmar till. Du hinner tre sådan rundor innan det är dags – minst!

För egen del är jag inte så stressad för att jag inte hunnit cykla tillräckligt mycket. Det jag saknar är fartträning, därför tänkte jag cykla ett lopp nere Eslöv i helgen, ett så kallat Grand Fondo - ett motionslopp med tävlingskaraktär. Körde där förra året och då gick det riktigt fort. Dåligt väder men väldigt vacker terräng. Ser varmare ut till helgen, men regnigt. Då höll jag på att huttra av hojen i nerförsbackarna - hela cykeln vobblade och började självsvänga. Hua!

Igår onsdag hann jag med att skriva tre offerter och plocka in två roliga uppdrag på skrivfronten. Ett om elcyklar - hur går försäljningen? Och ett långt reportage om skate-sko-företaget DC, som präglat inte bara skatescenen utan hela sportskomarknaden under lång tid. Min skate-storebror Martin Willners är chefredaktör för tidningen Sportfack i Stockholm och han vet att både skate o cykel passar min penna och panna.

Sen snöpte jag gräset för första gången i år, känns alltid lite elakt. El-klipparen som stått ute hela vintern funkade som en Shimano-växel – perfekt.

Ett kort pass runt Landsjön hanns också med på lunchen. Körde varvet åt andra hållet - variatio delectat! (ombyte förnöjer). Och höll mig strax över timmen, och då körde jag ändå och språkade med en äldre herre (igen) i någon kilometer. Kanske farten och formen inte är så långt bort som jag tror. Men om en månad ska jag (helst) snitta 38 km/h i knappt åtta timmar och då gäller det att ha känslan för farten även om man ligger i stor klunga. Ska jag täppa en större lucka då, måste det finnas lite marginal.

JUST DO IT!



2010-05-20






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: