Fincykling, med världsmästarinnan själv.

Har nog världens bästa jobb. Jobbar nu med en en tidning för regionförbundet som ska locka folk att flytta hit till Jönnet. Det bygger mycket på intervjuer av profilstarka personer, och som sportprofil hade jag föreslagit Alexandra Engen. Så idag hade jag bokat tid för att cykla med henne och intervjua samtidigt.

När jag intervjuar folk annars brukar jag inte förbereda några frågor, utan se hur det artar sig. Men idag kunde jag ju inte cykla o anteckna samtidigt. Istället hade jag noga förberett frågor som jag lättare kunde memorera svaren på.



Hon plockade upp mig i snyggaste världsmästartröjan utanför Friskis i Huskvarna. På hennes program stod distans i 4 timmar så vi drog upp ådalsvägen o bort mot Lekeryd och Öggestorp och tillbaks över Tenhult och sedan huskvarna igen. Jämn fart på platten snabbt utför för att hålla pulsen och således lugnt uppför. Lite kortare enbenstrampintervaller fanns också på programmet. Och en 10-sekunders spurt varje timme. Den var jag lite nyfiken på. Jag borde ju få uppleva en i alla fall.

Jag ställde alla mina frågor och hon svarade på allt o lite till. Otroligt trevlig tjej, spontan o glad, med en okuvlig tro på sig själv och Gud. Otroligt strukturerad, till och med så att tyskorna själva i hennes team blir förvånade, som hon sa. Tufft att ge sig iväg ensam till Tyskland för egna pengar för att tävla och försöka få ett kontrakt med något team.

Utanför Tenhult på väg norrut hemmåt påannonserade hon timmens spurt. Jag frågade om det var fullt ös som gällde och hon nickade, och sa något om 10 sekunder var max in det bildades laktat i musklerna. Sånt brukar ju inte vi på cykellistan bry oss om. Vid nästa vägskylt bar det av och inte tusan tänkta jag vika ner mig där inte.

Stående tog hon ju starten såklart, men tio sekunder är ju ändå rätt lång tid. Så jag satt kvar och vred på fullt o visst kan en gubbe på 45 köra ikapp en världsmästarinna. I alla fall en gång... Hon höjde lite på förvåningens ögonbryn och sa: "du hängde ju med".

Sånna där lugna pass borde man köra oftare. Gött för benen. Men det har man ju inte tid med annars tyvärr, idag fick jag ju betalt liksom.

Tror det blir den roligaste intervjun jag gjort på länge, hoppas bara jag kommer i håg vad hon sa.

I morgon kör jag ett lugnt spinnpass sedan lite försiktig cykling på kvällen, o samma på torsdag.

Lördag examen!



2011-06-14






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: