Fin-fin kreatinin.

Går varannat år och testar min njurfunktion, för jag har någon ärftlig åkomma som skulle kunna resultera i sänkt njurfunktion på sikt. Bra att få en grundlig koll regelbundet har jag tyckt... tills för tre veckor sedan när min läkare konstaterade förhöjda värden kreatinin (110). Brukar ligga på 90 ca. Ett ganska konstant värde tydligen för varje individ, men kan variera mellan individer. 110 inte ovanligt högt, men ovanligt för mig.

Bara att gräva ner sig alltså... Det tyckte inte läkaren, eftersom alla andra värden var mer än perfekta för gubben.

Han ville ta ett nytt prov och göra ett kompletteringstest som var lite mer avancerat. Lät farligt, nu är jag sjuk på riktigt.

Googlade dock runt en del och fann uppgifter om att ju mer muskelmassa man har, desto högre kreatininvärde. Och kreatinin är inget farligt ämne i sig, utan en slaggprodukt från musklerna, som dock är lätt att mäta och över tid en bra indikator på njurarnas funktion.

Kanske fanns det ett samband med hur mycket man använt sina muskler innan blodprovet togs. Ju mer aktivitet, desto högre värde i blodet. Två hårda spinnpass dagen före provet skulle ju kunna ha ett finger med i spelet...?

Nästan två dygns ro o vila innan nästa test skulle visa att det stämde. Nu var värdet nere på 80, vilket var mycket tillfredsställande. Även det avancerade testet visade på helt normala värden. Vilodagens effekt är alltså klart mätbar.

Puh - skönt. Då öser vi på ett par år till, till nästa dödsdom.

2012-02-24






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: