Snigelslakt

Fredagens regn bjöd in den franska gastronomins hörnstenar till ett slabbigt möte på lördagens regnvåta vägar. Det höll upp större delen av rundan igår, men sniglarna och grodorna hade inte en lugn stund. Inte vi heller.

Sir Henry o jag drog runt landsjön i skönt tempo kl halv 8, men hade ändå gott om tid väl tillbakai Huskvarna, så vi tog en liten backattack uppför Öxnehagas branter och sedan bort runt Ljungarum för att inte bli stående för länge vid anslutningen med de övriga riddarna kl 9 vid Shellmacken. Kände mig inte helt rask i benen så jag spolade ner en kall Espresso på burk för 15 kronor med hopp om att benen skulle piggna till.

Vi drog tillbaka mot Huskvarna 8 pers och vi tog oss upp de 120 höjdmetrarna som Ådalsvägen bjuder. Sen bar det av på småvägarna bort mot Ramsjön och vi provade på den nya genvägen till Lekeryd som svänger av höger 300 meter innan Ramsjöholm. Vägen jag aldrig kört trots att man åkt förbi där tusen gånger. Mycket vacker småkuperad väg där vi successivt ökade tempot tills det började krulla sig i muskelfibrerna, åtminstone på mig.

Patrik Thunberg var med för första gången i år - en rutinerad vätterhäst som är trygg på vägen i alla väder - för att vara helt otränad som han sa, hängde han med okuvligt.

Gick lite lugnare ett tag, men från Skärstad och hem mot Jönköping var das Schnell Zug i farten igen. Samlat uppför i Kaxholmen i 17-18 kilometer, sedan fullfart utför mot Huskvarna. Vi kramade, vred och manglade ut varenda gnutta lägesenergi som fanns i vår samlade kroppsmassa.

Tillbaka på vätterns 90 meter över havet tackade jag för mig och krämade på det sista uppför Kleva hem. Lagrade alltså lite ny lägesenergi i benen och konstaterae att jag inte var helt slut efter nästan 4 timmars körning. Kanske är formen där den ska.  Inte så mycket att göra åt det nu ialla fall.  Om 7 dagar har vi facit.

Tvättade av hojen dess franska tvårätters-meny, men åt INTE upp alla gamla rester i kylskåpet.

kvällen bjöd på vandrings fest mellan husen i kvarteret för att äta för-, huvud- och efterrätt hos tre olika familjer med nya människor man sällan träffar. Kul.

Söndag vilodag

2012-06-10




Fredrik M

Härlig beskrivning Nicke av ännu en utflykt på sadeln. Bra med lite regn och gegga så man blir tvingad till storrengöring. Piffade till cykeln med både tvätt, nya däck, nya slangar och nya batterier till alla mina manicker!

2012-06-10 14:37:54


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: