Grillad med mos.

Förra veckan blev ingen höjdarvecka träningsmässigt; några korta morronpass i backarna, dubbelspinn i tisdags (hårt) lite pendling och så ett mkt lugnt tretimmarspass i lördags, för att inte köra benen helt stumma inför skatereunion resten av dagen. Så det blev fyra-fem timmars skatesession senare. Det är träning det också. Satte ett gammalt favvotrick som jag drömt om att få göra i en en cementpool. Äntligen. Efter VR ska jag bara fincykla och skata lite regelbundet.

Denna vecka började med jobbfokus hela dagen i går, med hopp om långcykling o fint väder i dag. Så blev det med rågade mått mätt. Henrik hade lovat en kulturresa i Svearikets vagga - Värstgötland. Således passerades stendösar, medeltida kyrkor, blotplatser och Sveriges troligen äldsta väg. Med på början av trippen var Søren, Patrik Axelsson och en glad gutt till som jag redan glömt namnet på. Färden gick över Hökensås där jag o Henrik fortsatte på egen hand och vi gled in på slätten i något som hette Folkabo. Sedan snirklade vi oss lite fram o tillbaka över slätten och i mot o medvind.

Fikastoppet var bestämt till Ålleberg, ett högt platåberg strax sydöst om Falköping. Fiket vid segelflygplatsen uppe på toppen var mkt riktigt öppet och kaffe o kaka inmundigades ute i det fria. Utsikten hänförande. En grillad med mos hade suttit fint, eftersom det egentligen var lunchtid. Vägen upp gick i tre långa serpentiner.

Lite mättare och ännu gladare gled vi ut på slätten på Sveriges troligen äldsta väg. Någon kilometer grusväg hanns med och det skulle komma några till. Men ganska lite för att vara en Henriktur. Vi började färden hemåt och vinden kom elakt från sidan och det var inte mycket hjälp att ligga bakom Jernmannen, och det var väl där mina kropp började gå ner på sparlåga. Henrik stretade på som vanligt, fantastiskt med tanke på att han nog redan hade hojat ca 50 mil denna långhelg... Väl i Mullsjö dopade jag mig med amerikansk hostmedicin: A Coke!

Nu gick det lite lättare ett tag och vi kom ikapp far och dotter som var på väg hemåt oxå. Vi slog följe och turades om att dra. Höll mig rullande hela vägen genom stan, men efter Rosenlundsbacken kända jag att det började bli tomt även i skallen. Gjorde en rekordtid uppför hemmabacken. Stannade nog tre gånger mot lyktstolparna och det tog nog 15 minuter istället för normala 5.

På två minuter hemma så hade jag raggat ihop en 5 rättersmeny av veckans rester och därtill med ett antal otillbehör. Barnen var glada att jag  var hemma för nu kunde vi äntligen åka på expedition med bergsvandring uppför Vistakulle. Jag kände mig mest grillad och mosig.... Men det gick bra när jag väl lärt benen lite nya rörelser för kuperad gång.

En fantastisk dag med minst 6 timmar aktiv cykling i bra tempo. Så långt har jag sällan cyklat så tidigt på säsongen. Ovanlig i alla fall för mig. Solbrännan ritar nu en extremt skarp linje på låren. Får se hur det känns när jag kliver upp imorgon. Ådrog mig en liten konstig streckning i vänster vad mitt på rundan, stör inte mycket, men värker den och är stel i morgon ställer vi in protour.

Ha det gött i solvärmen.

2012-05-01






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: