Lång dag i sadeln

Tog chansen idag att långcykla... Låååååååååååångcykla alltså. Har aldrig varit i närheten att tränigscykla så långt som idag. Tror det blev närmare 24-25 mil. Tog cyklarna till den klassiska Sommenrunt i Tranås. Runt  6 mil dit, drygt 12 runt, och en liten annan väg hem. Henrik o jag, ingen annan som nappade på idén att hoja dit. För att ha lite mariginal gled vi från mitt berg kl 07.30 och rullade in ganska exakt 2 timmar senare i Tranås. Höll fint jämt tempo hela vägen. Och det kändes i benen att jag tagit i, även om jag inte tagit ut mig. Vad annars med H...

Tanken var att bunkra på lokala fiket med benen lite i högläge och sedan starta i gång benen med Jönköpings Harar, som brukar köra lite långsammare, för att sedan invänta våra sub8:or.

Det gick ganska beskedligt första två milen, men sen fick vi plötsligt upp farten och det rullade på finfint.  Hade en bra svans med folk bakom som åkte med och 15-20 som gick runt och drog. Dessa blev dock bara färre o färre. och de sista milen var vi nog bara 5-6 som drog, däribland några av Hararna som var mycket starka hela vägen. Jag stod bara över ett par förningar när jag åt min andra av två medhavda mackor.

Gick på mycket lätta växlar i alla backar för att spara på mucklerna och det funkade bra.

Sista km in mot mål vaknade dock folk till och det blev ett farligt stötande i topp.
Skulle det bli spurt? Visst! Jag hamnade perfekt gned på tungt uppför den sista backen upp på Tranås torg.

Tjötade lite på torget med all som ramlade in, och kunde konstatera att mina sub8:or aldrig var nära att komma ikapp. De hade lite högre snitt än vi, men det får vi nog skylla på de första 2 milen. Synd att vi inte kunde samköra, men det blev bra ändå.

Att vi skulle cykla även hem var inte självklart och det fanns plats i bil. Men vi svängde in på Konsum och köpte lite att äta - sallad för Henrik o wrap för mig. Sen lufsade vi igång benen, med kompisar som kom tutande om hjulen på oss. Riktigt seg var jag till att börja med och var lite bekymrad över vad jag gett mig in på. Henrik sydde på som värsta overlocken. Men efter en dryg halvtimme var jag piggare igen. Vi körde över Frinnaryd som variation, och sedan Svarttorp-Ramsjöholm-Hakarp. Låg sida vi sida hela vägen hem med rätt fint tryck på platten, men inte uppför....

På väg hem, med svag medvind - tack.

Tror att det var absolut första gången jag sett Henke lite påverkad av tid i sadeln och sträcka. Han sprätte inte iväg i alla lägen, som vanligt. Och åt en gel... vilket jag aldrig sett innan. Han är mänsklig innerst inne....

Jo, då vi tog oss hem. En ovanligt lång träningsdag, gick nu över i lite gräsklippning, tvätt- o grillaktiviteter. Bara stora sonen Primus hemma  -  mysigt.

I morgon helgar jag vilodagen med att gå på kusin-konfa i Kaxholmen.

2012-05-27




Henrik

Många tack för en fin tur. Stor inspiration att få cykla med dig Nicke. Otroligt fina vägar och omgivningar runt Sommen, dessutom i gott sällskap. En bra fart hela vägen, något lägre på hemvägen, detta trots pastasallad och GEL(!), men med solen i ansiktet och medvind avslutades rundan leende. Fascinerande att cykla med Mr evighetsmaskin, du är stark som få, och det är inte utan anledning du innehar protours

rosa. Ses snart!

2012-05-27 06:24:47
Christer

Härligt Nicke och Henke, det finns ju långpass och sedan finns det lååångpass :)galna infall blir ju oftast väldigt kul, även efteråt när man tänker tillbaka på dem.

2012-05-27 08:39:30


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: